دستور تخلیه

دستور تخلیه زمانی مطرح می شود که به واسطه قراردادی بین اشخاص در خصوص ملک، حق استفاده از ملک به طرف دیگر داده می شود (منظور همان قرارداد موجر و مستاجر است) اما پس از سر رسید تاریخ انقضاء قرارداد، مستاجر از تحویل ملک امتناء می کند.
در این مواقع موجر می تواند با ارائه دادخواست دستور تخلیه اقدام به بازپس گیری ملک تصرف شده فرماید. وکلا در این مواقع می توانند کمک شایانی به موجرین کنند تا هر چه سریعتر نه تنها حکم نخلیه صادر شود بلکه مراحل تخلیه نیز هر چه سریعتر طی شود. در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به مشاوره می توانید از مشاوره رایگان انلاین و تلفنی گروه وکلای مستر دادیار استفاده نمایید.

دستور تخلیه فوری

همانطور که گفته شد در صورتی که تاریخ انتقضاء قرارداد فرا رسیده باشد. با ارائه دادخواست، دستور فوری تخلیه صادر می گردد. اما اگر به موجب شرط و یا مسائل دیگری صاحب ملک درخواست تخلیه ملک را داشته باشد، پس از بررسی های لازم و به حق بودن درخواست دستور تخلیه فوری صادر می گردد.
البته برای این امر شرایطی دیگری نیز لازم است از جمله:
  • قرارداد در دفتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد و یا دو شاهد آن را امضا کرده باشند
  • مستاجر از پرداخت سه ماه اجاره خانه امنتاع کرده باشد.
  • ملک مورد اجاره را برای امر نا مشروع مورد استفاده قرار داده باشد و….

تفاوت خلع ید و دستور تخلیه

همان طور که در ابتدای بحث به آن پرداختیم، دادخواست تخلیه زمانی مطرح می گردد که قراردادی مابین طرفین وجود داشته باشد و اکنون به موجب سر رسید تاریخ انقضا و یا مواردی که به موجر حق باز پس گیری ملک را می دهد به وجود آید. اما در پرونده های خلع ید چنین نیست یعنی قرار دادی وجود ندارد تا بر مبنای آن دادخواستی تنظیم گردد. یعنی شخص مال غیر منقولی را به تصرف کرده است که در این صورت باید دادخواستی برای خلع ید تنظیم گردد.
تفاوت خلع ید و رای تخلیه

شرایط طرح دستور تخلیه

در  ابتدا به برخی از شرایط طرح دادخواست اشاره شد، که در این بخش به صورت کاملتری بیان خواهند شد.
  • مشخص بودن زمان اجاره
  • تنظیم اجاره نامه در دو نسخه
  • امضا شدن اجاره نامه توسط دو شاهد
  • مشخص بودن تاریخ انقضا قرارداد و به انقضا رسیدن قرارداد
  • در صورت فرا نرسیدن تاریخ انقضای، باید حداقل سه ماه مستاجر از پرداخت اجاره بها امتناء کرده باشد
  • استفاده نامشروع از ملک توسط مستاجر
  • نقض شرط عدم عدم انتقال به غیر توسط مستاجر
  • در صورت مطرح بودن سند رسمی در مورد اجاره، باید دادخواست برای گرفتن حکم تخلیه اقدام کرد و نه دستور تخلیه که به نسبت مدت زمان بیشتر طول خواهد کشید تا پرونده به نتیجه نهایی برسد.

مرجع صالح رسیدگی به دادخواست دستور تخلیه

در اماکن و املاکی که دارای سرقفلی هستند مرجع صالح رسیدگی دادگاه می باشد. اما در املاکی که فاقد سرقفلی هستند، نزدیکترین شورای حل اختلاف نزدیک ملک مرجع رسیدگی به این نوع شکایات می باشد.
به این موضوع با اهمیت توجه داشته باشید که هیچگاه مشورت با افراد با تجربه و کار بلد باعث پشیمانی نمی شود. پس حتما سعی کنید حتی در صورت نسپردن پرونده به وکیل، حتما به مشورت با آنها بپردازید. چرا که اشتباه در پرونده های حقوقی می تواند رای دادگاه را برگرداند و حق شما ضایع گردد.

هزینه دادرسی دستور تخلیه

دستورتخلیه از ناحیه صاحب خانه از جمله دعاوی غیر مالی محسوب می شود و هزینه دادرسی آن مساوی است با هزینه دادرسی دعاوی غیر مالی.

چگونگی اجرای دستور تخلیه

پس از صادر شدن دستور جهت تخلیه ملک به مستاجر ابلاغ می گردد. در صورتی که مستاجر از دستور پیروی نکن، ابلاغیه ای به کلانتری محل فرستاده می شود تا مامورین کلانتری نسبت به اجرای دستور و باز پس گیری ملک اقدام کنند.
چگونگی اجرای رای
چگونگی اجرای رای

توقف اجرای رای تخلیه

توقف اجرای دستور در سه صورت امکان پذیر است:
  • در صورتی که پس از صادر شده حکم از سوی شورای حل اختلاف، مستاجر و یا هر شخص دیگری مدعی خلاف قانون بودن حکم شود.
  • در صورتی که مستاجر با ارائه ی مدرکی مبنی بر تمدید اجاره ملک به شورا ارائه دهد.
  • در صورتی که اصالت سند خواهان زیر سوال برود.

گرفتن رای تخلیه ملک توسط وکیل

قطعا حضور وکیل می تواند در هزینه و وقت خواهان صرفه جویی شایانی داشته باشد. همچنین به دلیل بررسی پرونده و قرارداد توسط وکیل و در صورت عدم انطباق آن با قوانین می تواند جلوی هزینه هایی که ممکن است شما برای پرونده ای که ثمری ندارد را بگیرد و راه های دیگری را پیش روی شما قرار دهد.

Comments

Popular posts from this blog

طلاق توافقی

نفقه زن

عده