طلاق از طرف مرد

به طلاقی که دادخواست طلاق از سوی مرد تنظیم شده باشد طلاق از طرف مرد (طلاق رجعی) گویند. طبق قوانین ایران و شرایط تعیین شده در اسلام در مورد ازدواج و طلاق، حق طلاق با مرد است. مرد می تواند در هر زمان و تحت هر شرایطی (چه دلایل محکمه پسند باشند و چه نباشند) همسر خود را طلاق دهد. البته باید تمام حق و حقوق زوجه (زن) یعنی مهریه، اجرت المثل و شروطی که در عقد نامه امضاء کرده است همچون تنصیف اموال را تمام و کمال پرداخت کند.
شرایطی که بعد از طلاق از طرف مرد ایجاد می شود بدین شرح است: طلاق از طرف مرد، از نوع طلاق رجعی است در نتیجه رابطه زوجیت تا پایان عده زن برقرار است و مرد باید تا پایان مدت عده زن، نفقه زوجه را پرداخت کند. اما اگر در هنگام طلاق هنوز رابطه جنسی بین آن ها شکل نگرفته باشد و زن باکره باشد مرد اجازه رجوع ندارد و نه تنها به زن نفقه تعلق نمی گیرد بلکه تنها مرد ملزم به پرداخت نصف مهریه است.
در طلاق از طرف مرد (طلاق رجعی) یا طلاق توافقی، طبق قوانین شرعی زن و مرد موظف اند در یک منزل زندگی کنند و بر زن حلال است که برای نجات زندگی خود را آرایش کند و بر مرد عرضه کند. در صورتی که رجوع اتفاق افتاد، زوج و زوجه به مدت یک ماه فرصت دارند تا این موضوع را به دفترخانه اطلاع دهند در غیر اینصورت برابر ماده 49 حمایت از خانواده مصوب سال 1392 به ثبت آن در دفترخانه ملزم و به پرداخت جزای نقدی درجه پنج ویا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می شوند.
طلاق از طرف مرد
طلاق از طرف مرد

مراحل طلاق از طرف مرد

با ارائه دادخواست طلاق از طرف مرد، دادگاه به زوج و زوجه ابلاغیه می فرستد. طی مدت مشخص شده از طرف دادگاه خانواده، زوجین موظف اند داوری را معرفی کنند. در صورتی که داوری معرفی نشود، قاضی داور را تعیین خواهد کرد. داوران هم طی مدت معلوم باید سعی کنند تا مشکل زوجین را برطرف کنند و سعی در ایجاد صلح بین آن ها نمایند، نتیجه هر چه که باشد باید به دادگاه ابلاغ گردد.
موضوع داوری بیشتر جنبه تشریفاتی دارد و دادگاه سعی دارد تا زمانی روند طلاق به درازا بکشد تا بلکه اگر طلاق از روی عصبانیت و لج بازی است زوجین فرصت فکر کردن و کنار گذاشتن لج بازی را داشته باشند. اگر دادخواست طلاق هنوز هم پا برجا باشد دادگاه، خود با بررسی زوجین تصمیم به رای میگیرد.
برخی از خانوم ها تصور می کنند که حضور نیافتن آن ها در دادگاه تاثیری بر روی رای طلاق دادگاه خواهد داشت که در مقابل باید بگوییم که در این صورت رای غیابی طلاق صادر میگردد و تنها زوج نتوانسته از حقوق خود به خوبی دفاع کند پیشنهاد می کنیم یا خود در دادگاه و مراحل حضور داشته باشید و یا وکیلی برای رسیدگی بهتر و جلوگیری از ضایع شدن حقوق خود داشته باشید.
مراحل طلاق از طرف مرد
مراحل طلاق از طرف مرد

مهریه در طلاق از طرف مرد

مهریه پول و یا هرچیزی که مرد در هنگام ازدواج می پذیرد در قبال همسر پرداخت کند و دو نوع است: عندالاستطاعه و عندالمطالبه
اگر مهریه در عقدنامه عندالمطالبه ذکر شده باشد مرد تحت هر شرایطی موظف به پرداخت است و تنها می تواند تقاضای اعسار وتسقیط کند .ه تصمیم آن بر عهده دادگاه می باشد. اما اگر مهریه در عقدنامه عندالاستطاعه ذکر شده باشد مرد تنها در صورت توانایی مالی موظف به پرداخت است. مردی که در دادگاه عدم توانایی خود را در قبال پرداخت مهریه عنوان کرده است، این زن است که باید اثبات کند که مرد توانایی در پرداخت را دارد و در صورت اثبات مب تواند اموال مرد را توقیف و یا حتی مصادره کند.
زمانی که زوجه باکره است و مقاربت بین زوجین شکل نگرفته باشد که عمدتا در دوران عقد است، طلاق از نوع بائن به حساب می آید و تنها نصف مهریه به زن تعلق می گیرد.
مهریه در طلاق از طرف مرد
مهریه در طلاق از طرف مرد

وضعیت نفقه در طلاق از طرف مرد

همان طور که در ابتدای توضیحات بیان کردیم طلاق از طرف مرد از نوع رجعی می باشد و مرد موظف است که در مدت عده تمامی نیاز های روزمره زندگی را که در قالب نفقه بیان می شود فراهم آورد. میزان نفقه با توجه به شان زن (که با توجه به هر شخص و هر شهر متفاوت است) و وضعیت زندگی در آن شهر و اجتماع و البته توانایی مرد در پرداخت، توسط دادگاه تعیین می شود. اگر زن در هنگام طلاق باکره باشد نفقه به او تعلق نمی گیرد.

اجرت المثل و نحل در طلاق از طرف مرد

اجرت المثل پولی است که مرد در مقابل کارهایی که زوجه در خانه انجام می دهد و جزوه وظایف اش نیست باید پرداخت کند. اجرت المثل زمانی به زوجه تعلق می گیرد که قصد رایگان انجام دادن این کارها را نداشته باشد که اصل تصمیم در ابتدا بر این است که زن چنین قصدی ندارد مگر آنکه تصمیم به رایگان انجام دادن آن ها داشته باشد. در صورت رایگان انجام دادن کارها، نحله به زوجه تعلق میگیرد.
در کشور ما در جامعه چنین باب است که کارهای خانه وظیفه زنان است و اکثر زنان هم چنین باوری دارند لذا دادگاه اصل قضیه را بر این مبنا قرار می دهد که زن به صورت تبرعی کار کرده و به او اجرت المثلی تعلق نمی گیرد.
در زمان حاضر، طبق قوانین جدید شرط تنصیف اموال (نصف کردن دارایی مرد) با اجرت المثل قابل جمع نیست و تنها یک مورد آن قابل اجرا می باشد.
اجرت المثل و نحل در طلاق از طرف مرد
اجرت المثل و نحل در طلاق از طرف مرد

حضانت فرزند در طلاق از طرف مرد

در حضانت فرزند فرقی بین طلاق از طرف مرد و یا از طرف زن وجود ندارد. اگر زوجین بر سر حضانت توافق کنند همان اجرایی خواهد شد، در غیر اینصورت طبق قوانین حضانت فرزند دختر و پسر با مادر است واز سن هفت سالگی به بعد حضانت فرزند دختر تا نه سالگی و حضانت فرزند پسر تا پانزده سالگی با پدر است. اگر چه حضانت فرزند تا هفت سالگی با مادر است اما پدر ملزم به پرداخت نفقه ی فرزند می باشد. بعد از سن نه سالگی دختر و پانزده سالگی پسر، فرزندان اختیار دارند تا خود تصمیم بگیرند که با پدر زندگی کنند یا با مادر.
قابل توجه پدر مادر ها: طلاق از طرف مرد، طلاق از طرف زن ویا حتی طلاق توافقی،مسئله این است که کودکان همیشه قربانی مشکلات بزرگترها می شوند، مخصوصا در طلاق که مسئله، جدایی پدر و مادر آن ها می باشد. به لحاظ روانشناسی در این دوران کودکان دچار مشکلات جدی روحی می شوند و از همیشه آسیب پذیرتر می باشند. لذا از پدر و مادر گرامی خواهشمندیم که کودکان را از این جریانات دور نگه دارند و از همیشه بیشتر به آن ها محبت ورزند. مبادا جلوی فرزندانتان با یکدیگر درگیر و به هم بی احترامی کنید که یقین بدانید، در تربیت آن ها تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. بعد از طلاق دیده می شود، زمانی که کودکتان را می خواهند دعوا کنند از جملاتی مثل “تو به او پدر فلان فلان شده ات رفتی” و یا بالعکس استفاده می کنند که اگر واقعا قصد تربیت کردن فرزندتان را دارین بهتر است بدانید که با این کار قطعا ننتیجه عکس خواهید گرفت. با وجود این که زوجین از هم متنفر شده اند، باید جلوی فرزند به یکدیگر احترام بگذارند و دیگری را بزرگ جلوه دهند.
حضانت فرزند در طلاق از طرف مرد
حضانت فرزند در طلاق از طرف مرد

مدارک لازم برای طلاق از طرف مرد

  • سند ازدواج
  • شناسنامه
  • کپی کارت ملی
  • در صورت پرداخت حق و حقوق زن، مدارک لازم جهت اثبات پرداخت.

مزایای داشتن وکیل در طلاق از طرف مرد

آگاه نبودن افراد به قوانین و حق و حقوق تعیین شده برای آن ها، باعث ناحق شدن و ضایع شدن حقوقشان شده و نه تنها نتیجه مطلوبی نمی گیرند بلکه حتی بعضا دچار فشار های بسیاری از سوی طرف مقابل که از وکیل استفاده کرده است می شوند. این روند به همین جا ختم نمی شود چرا که به خاطر آشنا نبودن آن ها به پیشروی پرونده و مراحل قانونی رسیدگی به آن در دادگاه ها، باعث طولانی تر شدن روند می شود.
در طلاق از طرف مرد نیز تمام این مسائل وجود دارد و بیشترین فشاری که به آقایان وارد می شود به دلیل مهریه است که با داشتن وکیل می توان آن را مرتف کرد.
زوجین در هنگام طلاق گاهی آنقدر از دست هم عصبانی و متنفر هستند که دوست ندارند با هم روبرو شود لذا با گرفتن وکیل تنها کاری که شخص انجان می دهند تحویل مدارک لازم و وکیل است و دیگر هیچ کاری با دادگاه ندارند، وکیل تمام کارها را انجام می دهد. حتی در زمان داوری نیاز به حضور شخص نیست.

Comments

Popular posts from this blog

نفقه زن

طلاق توافقی

عده