عده

خانواده یکی از مهمترین ارکان جامعه است و یکی از مقدس ترین کارهایی که یک انسان در طول زندگی خویش انجام می دهد. تشکیل خانواده و حتی گسستن آن دارای قواعد و قانون خاصی است که برای نا حق نشدن حقی و حتی احترام به شرافت انسانی باید رعایت شود. عده یکی از مواردیست که برای احترام به انسانیت قرار داده شده و یکی از دلایل عده جلوگیری از اختلال نسل و احترام به روابط زناشویی است.
عده عبارت است از مدت زمانی که زن انتظار می کشد تا علقه زوجیت از بین برود و جدایی کامل میان خود و همسرش تحقق یابد. این دوره زمان بسیار مهمیست که می تواند نتیجه بسیار خوبی هم به همراه داشته باشد مثلا زن و شوهر از طلاق پشیمان شوند، دوباره عشق جایگزین نفرت گردد و یک خانواده از جدایی و نابودی نجات یابد و یا حتی می تواند عواقب و مشکلات بسیار بدی را برای کسی که به آن اهمیت نمی دهد به همراه داشته باشد. که بعد از بیان اقسام دوره های بعد از طلاق به تفصیل درباره احکام و رعایت نشدن آن توضیح خواهیم داد. طلاق توافقی در دوران عقد شامل این دوره نمی شود و زن می تواند بلافاصله ازدواج کند..
عده
عده

طهر

برای درک بهتر مطالب و توضیحات بیان شده ابتدا به معنای کلمه طهر می پردازیم که واحد اندازه گیری برای عده است. طهر به معنای پاکی از عادت ماهانه است و برای فهم بهتر با یک مثال توضیح می دهیم. تصور کنید عده شما 3 طهر است یعنی دوره شما بدین شکل می شود که بعد از طلاق، اولین عادت ماهیانه و بعد پاکی (دوره اول یا همان طهر اول) سپس دومین عادت ماهیانه و بعد پاکی (دوره دوم ، طهر دوم) سپس سومین عادت ماهیانه و بعد پاکی (دوره سوم ، طهر سوم) در ابتدای شروع عادت ماهیانه چهارم عده شما به پایان می رسد. به این موضوع توجه داشته باشید که اگر فاصله ی بین طلاق و عادت ماهیانه اول زیاد باشد همان طهر اول به حساب می آید. و اگر زن به سن یائسگی نرسیده باشد اما دچار عادت نشود همان سه ماه، دوره او محسوب می گردد.
طهر
طهر

اقسام عده

عواملی همچون باردار بودن یا نبودن زن، ازدواج موقت یا دائم، طلاق، فوت همسر و یا فسخ نکاح در مدت دوره بعد از طلاق تاثیر گذار است. این دوره به طور کلی بر سه قسم است:
  • عده طلاق
  • عده فسخ نکاح
  • عده وفات
  • عده طلاق
طبق آیه 228 بقرهو ماده 1151 قانون مدنی، عده طلاق زنی که باردار نیست سه طهر است. اگر زن باردار باشد تا پایان دوره بارداری باید صبر کند هر چند اگر چند روز بعد از طلاق فارق شود دوره ی او نیز پایان می یابد.
زنانی که این دوره را ندارند: اگر زن و شوهر با هم مقاربت نداشته باشند و زن هنوز باکره باشد طبق  آیه 49 احزاب دوره ای نخواهد داشت. و همچنین این دوره شامل زن یائسه نه در طلاق و نه در فسخ نکاح نمی شود، به این موضوع توجه داشته باشید که عده فوت شامل تمامی زنان می شود.

عده فسخ نکاح

این دوره در عقد موقت و فسخ نکاح همانند هم است. مدت آن در فسخ نکاح، بخشش مدت باقیمانده عقد در عقد موقت و انقضای عقد موقت در صورت باردار نبودن زن، 2 طهر است و در صورت باردار بودن همچون دیگر موارد پایان دوره بارداری است. اگر زن یائسه باشد و دچار عادت نشود مدت آن 45 روز است.
عده فسخ نکاح
عده فسخ نکاح

عده وفات

طبق ماده 1154 قانون مدنی دوره زنی که همسرش فوت شده 4 ماه و 10 روز است. تا علقه زوجیت از بین برود. طبق آیه 234 سوره بقره در این دوره حداد بر زن واجب است. یعنی بر زن واجب است که آرایش کردن را در این مدت کنار بگذارد و لباس سوگواری بپوشد. اگر زن باردار باشدباید بین 4 ماه و 10 روز و مدتی زمانی که مانده فارغ شود مقایسه کند و هر کدام طولانی تر بود، دوره ی او محسوب می شود.
عده زنی که شوهرش غائب و مفقودالاثر است، عده وفات است: یعنی مدت دوره زنی که شوهرش مفقود شده 4 ماه و 10 روز از زمانی که قاضی حکم طلاق را صادر می کند است. زمانی که زن به دادگاه مراجعه می کند قاضی حکم جست و جوی چهار ساله اعلام می نماید. اگر در این چهار سال مرد یافت نشد قاضی در این صورت حکم به طلاق میدهد.
باید به این نکته توجه داشت که در زمان دوره های بیان شده توارث برقرار است، زیرا عده و طلاق همراه با هم موجب باز شدن پیوند زناشویی می شوند و نفقه هم برقرار است.
عده وفات
عده وفات

ایا خواستگاری از زنی که در عده است ، بدون مشکل است؟

خواستگاری در شرع بر دو نوع است خواستگاری صریح و خواستگاری با کنایه. خواستگاری چه به صورت صریح و چه به صورت کنایه از زنی که در دوره شرعی بعد از طلاق رجعی (طلاق رجعی طلاقی استکه طلاق از طرف مرد بوده است) است، از نظر شرعی حرام است، زیرا در در این دوره رابطه زوجیت زن و شوهری که طلاق گرفته اند برقرار است و همچنین خواستگاری از زن شوهر دار حرام است.
خواستگاری از زنی که در عده طلاق بائن (طلاق بائن طلاقی است که مرد بعد از طلاق اجازه رجوع به زن را ندارد) است به صورت صریح حرام است اما اگر به صورت کنایه وار مطرح شود اشکال ندارد.
در این مقاله سعی کرده ایم تا به طور کامل و به ساده ترین شکل ممکن این دوره زمانی به خصوص را برای شما شرح دهیم. امیدواریم سوال شما پاسخ داده شده باشد. اگر سوال و یا ابهام خاصی در این خصوص دارید می تواند با ما در میان بگذارید.

Comments

Popular posts from this blog

طلاق توافقی

نفقه زن